مهرداد مه‌نیا، یکی از اعضای گروه طراحی طرح رتبه دوم مسابقه باغ بازار سبزوار، در یک یادداشت نسبتا مفصل، به ابهامات پیرامون اصالت طرح رتبه دوم مسابقه باغ بازار سبزوار که توسط فراز سلیمانی مطرح شده بود، پاسخ داده است:


"... به نظرم، این نقد یه مقدار یک‌طرفه است و با واقعیت فاصله داره.

... در مورد آجرکاری و اینکه گفته شده آجرکاری فقط توجیهی بوده برای ایرانی جلوه دادن کار، باید بگم ایده آجرکاری مربوط به یکی از پروژه‌های قبلی ما بود، سالن غذاخوری‌ در یک کارخانه که زمستان 1389 طراحی شد و از اونجایی که تمام ساختمان‌های مجموعه آجری بود، پروسه طراحی با بررسی پتانسیل‌های آجر آغاز شد. در نهایت، به نمایی آجری با گشایش‌های لوزی‌شکل (بر مبنای پتانسیل آجر) رسیدیم که این گشایش‌ها به صورت پارامتریک در نما پخش شده بودند، اما به علت اینکه از چهار مدول پایه به وجود آمده بودند، امکان ساخت‌شان با محدودیت‌های موجود فراهم شد، این پروژه هم اکنون در مرحله فاز دو طراحی است و طی چند ماه آینده وارد فاز اجرایی می‌شود.

... در نتیجه، در پروژه باغ بازار سبزوار هم گشایش‌هایی که برای ایجاد ارتباط بین فضای مرکزی و محیط شهری پیرامون پروژه مورد نیاز بود، شکلی لوزی‌مانند به خود گرفت (در اتودهای اولیه، این گشایش‌ها قوسی‌شکل بود، اما بعد از اعمال الگوی آجری به نمای مجموعه، به این نتیجه رسیدیم که بازشوها برای تبعیت از هندسه مدول‌های پایه، باید به شکل نیم‌لوزی باشند). تنها تاثیری که پروژه بازار فرهنگی پیشنهادی برای خانه فرهنگ و هنر در بیروت بر پروژه باغ بازار گروه ما داشت، در این مرحله بود: در طرح اولیه نما، چهار مدول پایه فقط به صورت پارامتریک روی پوسته بنا توزیع شده بودند، اما با دیدن این پروژه به این نتیجه رسیدیم که اگر مدول‌های صلب (مدول پایه‌ای که هیچ آجری از آن کم نشده) را فقط در امتداد خطوط لبه گشایش‌های پایین بنا استفاده کنیم، و سه مدول دیگر که دارای بازشو هستند را در بقیه پوسته پخش کنیم، نما هماهنگی بیشتری با هندسه کار پیدا خواهد کرد (در واقع خطوط لوزی‌ای در نما ایجاد می‌شود که با زبان فرمی قسمت پایین حجم هماهنگی بیشتری خواهد داشت).

... در مورد دیاگرام‌ها، چون من شخصاً دیاگرام‌ها رو تولید کردم و دوستان هم‌گروهی هیچ نظری ندادن، باید بگم من بار اول هست که دیاگرام‌های این کار را می‌بینم. با اینکه دیاگرام‌های هر دو پروژه از نظر گرافیکی خیلی به هم شباهت دارند، ولی اگر دو دیاگرام در مقیاس بزرگتر دیده و با هم مقایسه شوند، به نظر من، تفاوت‌های زیادی بین آنها دیده خواهد شد. ما در دیاگرام‌ها می‌خواستیم توضیح بدهیم که فضای مرکزی ضمن اینکه محصور بوده و از نظر اقلیمی هم تا یه مقدار زیاد ایزوله هست، ولی با این حال با بیرون ارتباط داره و امکان استفاده از آن به عنوان یک پارک شبانه‌روزی وجود دارد.

اما اگر از بحث نمای بنا و پوسته آجری آن بگذریم، باید بگویم پروژه باغ بازار سبزوار فقط یک پوسته آجری نیست. طراحی این پروژه از مقطع شروع شد و ایده‌های زیادی در مقطع، پلان و فضای مرکزی آن وجود دارد. ایده ایجاد انارستان نمادین در فضای مرکزی و قاب کردن آن با یک پل تا کاربران بتوانند هم در زیر این انارستان حرکت کنند (فضای زیر زمین) و هم در روی پلی که از کنار کاج این درختان می‌گذرد، ایجاد گشایش‌هایی در بنا، برای ارتباط بین فضای مرکزی مجموعه و فضای شهری اطراف تا با تبدیل فضای مرکزی به فضایی عمومی، با کاربری بیست و چهار ساعته، سلامت فضا تا حد زیادی تضمین شود، طراحی سایبان‌هایی با ایده گل انار، فرو بردن یک طبقه از ساختمان داخل زمین برای هماهنگی بیشتر با اقلیم و ...

یه نقدی هم دارم به نقد شما، و کلا نقد در جامعه خودمان. وینی مَس از اعضای ام. وی. آر. دی. وی یه جمله داره:

Everybody copies from each other. What is more interesting, is how we can build on each other’s ideas: invention follows invention follows invention.

نمونه بارز این طرز فکر، پروژه Lilypads، اثر Vincent Callebaut و پروژه MER، کار Bjarke Ingels هست که شباهتشون واقعاً زیاده، ولی وینسنت کالبوت هیچ کجا اشاره‌ای به الهام گرفتن از پروژه بیگ نکرده و هیچ جا هم متهم به کپی‌برداری نشده، چون ایده بیگ رو Develope کرده، با اینکه شباهت زیادی هم بین این دو وجود دارد (یه مطلبی هم در این زمینه در سایت Eikongraphia هست که می‌تونید بهش مراجعه کنید)، به نظر من، صرف اینکه دو پروژه از یه سری جهات شبیه هم هستن، نمیشه گفت یکی از دیگری کپی‌برداری شده. اگه پروژه باغ بازار سبزوار هم از نظر پلان، مقطع، حیاط مرکزی، تعریف فضایی و دید پرنده با پروژه بیروت مقایسه بشه، یا حتی از نظر پروسه‌ای که طی شده تا به شکل لوزی (به عنوان یکی از اشکال اولیه هندسی) در نما برسیم، تفاوت‌های بین دو پروژه مشخص می‌شه. به نظر من، این دو پروژه فقط در پوسته خارجی به هم شبیه هستن که اون هم تا حد زیادی، نتیجه استفاده ما از مدول‌های آجر بود.

پروژه بیروت جزء پروژه‌هایی بود که ما در پروسه طراحی بهش برخوردیم و همون طور که در بالا اشاره کردم، در یک مرحله از کار هم روی پروژه ما تاثیر گذاشت. اما با توجه به اینکه در مرحله ای ما به این پروژه برخوردیم که خیلی از جوانب طرح شکل گرفته بود، به نظرم بی انصافیه که این پروژه متهم به کپی‌برداری از پروژه بیروت بشه ..."