آنچه در ادامه می‌خوانید، گزارش کوتاه فاطمه شریعتمداری، از جلسه "بررسی متدولوژی طراحی در چند پروژه" (یکشنبه ٢١ آذر ١٣٨٩، خانه هنرمندان) است که در آن، حبیبه مجدآبادی به تشریح روش طراحی داخلی در سه پروژه متفاوت خود، پرداخته بود:


"سه کار متفاوت:
ـ یک بازسازی بنای قدیمی متعلق به دوره زندیه
ـ یک بازسازی بانک متعلق به دوره پهلوی
ـ یک مرکز تجاری جدید

نکته جالب، برخورد خلاق ایشون با این موضوعات بود، چرا که ایده هر کار، بسته به موضوع، فرق می‌کرد.

در کار اول، بحث تواضع مطرح بود. در کار دوم، به موضوع بانک رجوع کردن و اینکه مخاطب اگر وارد یک بانک بشه و ببینه ظاهر قدیمی و فرسوده‌ای داره، چندان نمی‌تونه اعتماد کنه و پولش رو اونجا بذاره. پس، در موضوع دوم، بحث تواضع چندان مطرح نیست. ولی حالا باید ببینیم که در فضای فعلی بانک، چه عاملی، حرف اول رو در کیفیت فضا می‌زنه؟ در اینجا، سقف مقعر و دایره‌ای‌شکل و یکپارچگی فضای وسط است که حرف اول رو می‌زنه. خیلی از مشتری‌ها بودند که وارد بانک می‌شدند و حتی سقف زیبای اون رو نمی‌دیدند. پس، با یک استوانه قرمز در وسط فضای دایره‌ای، توجه به سقف جذب می‌شد که با باریک‌شدن انتهای استوانه، این امکان دید بهتر می‌شه.

و حالا در موضوع سوم، یعنی ساخت یک مرکز تجاری بزرگ و معروف، اولویت بحث، اصلا دیگه خود فضا نبود، شیوه خرید بود. بیشتر خانم‌های ایرانی، با توجه به مساله پوشش، پرو براشون خیلی سخته. بنابراین، سالن اول، مانیتورها انواع لباس‌ها رو بهت نشون می‌دن. سالن دوم، وضعیت قد خانم‌ها رو به همراه عکس از اون‌ها می‌گیره و انواع مدل‌های لباس رو، خود فرد در کامپیوتر امتحان می‌کنه و بعد خود فرد، کد لباس رو می‌گیره و به طبقه مورد نظر می‌ره و البته پرو به شیوه سنتی هم می‌تونه صورت بگیره و ...

بحثی که خانم مجدآبادی، روش تکیه داشتن، این بود که هر موضوع، ایده خودش رو طلب می‌کنه و یک ایده ثابت رو نمی‌شه به همه جا تعمیم داد."

_______________________
:: سپاس ویژه از فاطمه شریعتمداری، برای ارائه گزارش این جلسه